Recerca de Blogs

martes, 17 de octubre de 2017

EDUCACIÓ, TECNOLOGIA I INNOVACIÓ


Sovint, parlem de la rapidesa amb la que la societat, la comunicació o els nostres hàbits i costums canvien i, sovint, la tecnologia acaba sent el tema sobre el que es desenvolupa la conversa. Dins l'àmbit de l'educació, aquests últims anys, s'ha anat generant un debat sobre la importància de la tecnologia envers l'educació i com incloure aquesta dins les aules. No hi ha dubte que l'avanç tecnològic dins l'àmbit domèstic ha estat més ràpid que dins l'àmbit educatiu, provocant així que el sistema educatiu del s. XX es vegi obsolet en el moment que els alumnes senten que dins l'aula estan dins un altre món, una altra època diferent a la seva realitat fora de l'aula. Però si la tecnologia avança tant lentament dins l'àmbit educatiu, és per la reticència i el debat que aquesta genera, sobretot a causa de l'ús que se'n fa d'aquesta a l'àmbit domèstic. 

Així, el debat envers l'ús de la tecnologia dins l'aula, com pugui ser l'ús de mòbils, tabletes o ordinadors, passa per demanar-se si la innovació dins l'educació és qüestió d'incloure la tecnologia dins l'aula o, per el contrari, si el problema és més profund i es tracta d'un problema de finalitat. Pels que pensen que la finalitat és el gran problema del sistema educatiu, tecnologia no és igual a innovació. En tot cas, les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) podrien ser catalitzadores del canvi dins el sistema educatiu, però mai serien una part indispensable d'aquesta. No és la tecnologia, sinó el que fem amb ella. El problema no és l'ordinador, smartphone o internet, el problema és el sistema educatiu actual, que no contempla l'avanç tecnològic i xoca frontalment amb els comportaments socials quotidians. Em de preguntar doncs, si estem formant enginyers, científics, gent creativa pel futur, gent competent amb l'actual sistema educatiu i alhora, si la tecnologia ens pot ajudar a canviar aquest sistema. 

¿Què creiem nosaltres com a futurs professors què es pot fer per canviar el sistema educatiu actual en relació a la tecnologia? Els reptes passen, en primer lloc, per un canvi social de conscienciació sobre el (mal) ús de les tecnologies no només dins l'àmbit educatiu, sinó dins tots els àmbits. La utilització de la tecnologia dins l'educació ha d'estar fonamentada en un pensament crític i creatiu. No es pot massificar l'ensenyament amb l'ús de la tecnologia, de la mateixa manera que es fa actualment amb l'ús del llibre. Dins un nou sistema educatiu innovador, la tecnologia hauria de ser només un medi, mai una finalitat. Aquest sistema hauria d'anar de la mà amb els canvis socials i econòmics, formant als alumnes acord amb el temps que viuen i el que es demanda, sent la creativitat i no l'assimilació de coneixements a través de la còpia i la repetició, tal i com actualment es dóna en el sistema educatiu en què estem. Així, per al moment, la innovació dins l'àmbit pedagògic hauria de ser el més important per canviar l'actual sistema educatiu, i no només centrar-nos en l'avanç tecnològic, ja que aquest no tindrà sentit sense una reforma important dins l'àmbit educatiu.



No hay comentarios:

Publicar un comentario