Recerca de Blogs

viernes, 24 de noviembre de 2017

La narrativa digital. Aprenentatge competencial.








La narrativa digital. Aprenentatge competencial.



El ciutadà del segle XXI viu a a la realitat virtual d’un món interconnectat on s'ha desenvolupat una cultura participativa, els membres de la qual són creadors i emissors per a múltiples audiències. 


Les xarxes socials han implicat nous contextos comunicatius i, per tant, l'ús de nous llenguatges que ens han permès, igualment, noves interpretacions i recreacions del món. En aquest sentit, les xarxes socials ofereixen un context on podem convertir-nos en creadors de contingut. Ara bé, això no és compartir un vídeo, una foto o una frase, sinó que es persegueix l'èxit del contingut i de la seva transmissió, en el moment que aquest contingut sorgeix de la pròpia experiència personal que, al mateix temps, comparteix afinitats amb el grup virtual al qual pertany, generant un diàleg individual, però també col·lectiu, a través del maneig de múltiples llenguatges encaminats a l'expressió o, dit d'una altra manera, a través d'un llenguatge multimodal. 


La introducció d'aquests espais digitals a les aules comporta parlar del concepte d'alfabetització digital , ja que s'ha d'aprendre a gestionar i a controlar els discursos en aquesta zona virtual. El docent té la responsabilitat d'ajudar als nens a adquirir, en aquest nou context, habilitats d'alfabetització per llegir i crear. L'escenari innovador de les narratives digitals suposa una cuidada elaboració del discurs generat, ja que aquest es comparteix a una comunitat en línia on tots som partícips. En aquest camí es persegueix una alfabetització digital o múltiple, lluny de la tradicional. 


El disseny col·laboratiu del DST impulsa les habilitats socials, narratives i creatives dels alumnes. Les socials perquè al procés actiu de l'elaboració del DST s'han de prendre decisions col·lectivament per tal d'arribar a un producte final, és a dir, s'ha d'interactuar en grup de forma efectiva per tal d'afrontar els reptes cognitius que es presenten i de gestionar solucions; les creatives i narratives, d'altra banda, amb el motiu de l'expressió plàstica de les històries elaborades. Es desenvolupen, en la mateixa línia, les competències comunicatives, en tant que s'empren noves fórmules per contar històries, i les competències digitals, pels instruments tecnològics i suports necessaris. La narrativa digital, per tant, esdevé un eix vertebrador a l'hora de potenciar diverses competències, és a dir, suposa un aprenentatge significatiu


Ens sembla que el desenvolupament de la creativitat mitjançant els DST al context educatiu contribueix a la motivació, a la implicació i a la participació activa dels alumnes. A més, a través dels exemples dels articles seguits, hem descobert com els alumnes desenvolupen una major independència de judici i s'exposen obertament a la gestió de noves situacions, a la superació de problemes i a la persecució de reptes. Tot això, sense deixar de banda l'element innovador i creatiu fonamental i imprescindible a l'adolescència —que normalment es veu negat a l'educació tradicional—; el desenvolupament de la sensibilitat estètica i la capacitat per integrar creativament diversos llenguatges en aquesta realització del relat digital. 


En altres paraules, considerem aquest disseny de manera molt positiva en el desenvolupament integral dels alumnes com individus, ja que es combina el treball col·laboratiu a l'aula, les habilitats socials i, sobretot, s'activa l'entusiasme dels nens quan se senten protagonistes de la creació de les seves pròpies històries mentre que implícitament desenvolupen competències diverses que tenen a la base una alfabetització digital que els permet conviure exitosament al món virtual i interconnectat on ens trobem. 


thinglink: https://www.thinglink.com/scene/990772796571254785


--------------------------------------------------------------------------------------



REFLEXIÓ FINAL




Hem passat per tot un procès de descobriment vers les diverses possibilitats que ofereixen les TIC a l'hora de desenvolupar i consolidar un aprenentatge significatiu. Primer, a través de la creació del nostre propi blog, on hem estat aportant nous coneixements que intercalen educació i noves tecnologies, a més d'una reflexió del nostre aprenentatge pel que fa a tota la base teòrica a la qual hem accedit. Un blog amb interconnexions en línia a través d'hipervincles, de vídeos i d'imatges, elements representatius dels coneixements descoberts i adquirits, i que reflecteixen, a l'hora, aspectes sobre els que reflexionem i que ens interessen en aquesta etapa de formació docent que estem rebent.


Un cop assolida aquesta via d'expressió, la primera qüestió a desenvolupar va girar entorn el rol dels docents. En aquest punt, vam descobrir el model TPACK, que constituiria l'ideal a seguir per tal que la nostra tasca com a docents assoleixi tant l'èxit personal propi, com l'èxit dels nostres alumnes en el seu procès d'aprenentatge.


En relació amb el nostre rol, vam assolir que l'aprenentatge significatiu que s'ha de generar als alumnes està íntimament relacionat amb un aprenentatge competencial, tant a l'hora de generar coneixement i curiositat, com a l'hora d'avaluar, reflexionant d'aquesta manera sobre les competències davant els continguts i sobre els efectes d'una avaluació a través de qualificacions numèriques.


Per tal que tot això es pugui dur a terme, vam contemplar les metodologies globalitzadores, com són els treballs basats en projectes (ABP), que permeten treballar diverses competències a l'hora, sense que unes o altres quedin excloses, mitjançant la feina interdiscilipnar, el treball en grup i el treball autoregulat.


L'ús de les tecnologies es fa evident cada cop que tractem un aspecte que afecta l'àmbit de l'educació. Finalment, descobrim una nova eina que implica un aprenentatge per competències i afavoreix el desenvolupament de les habilitats socials a través dels nous mitjans de comunicació com són, bàsicament, les xarxes socials i altres recursos en línia. Parlem de la narrativa digital (DST) com un recurs més per fomentar un aprenentatge real en el nostre futur com a docents. Ara, com a professors en potència, el DST ens ha ajudat a traçar la trajectòria del nostre aprenentatge pel que fa als contextos de comunicació del segle XXI d'una forma innovadora i divertida.


No hay comentarios:

Publicar un comentario