Si bé avui disposem de diferents metodologies per a l'ensenyament de competències que, en aparença, semblen alternatives a la metodologia tradicional -expositiva-, en el fons, no deixen de ser tancades, estrictament seqüenciades i tant rígides com la metodologia més tradicional. Així, entenem que canviar la metodologia de manera arbitrària per superar la metodologia tradicional no ens condueix a la resposta educativa necessària per a l'assimilació de les diferents competències, sinó que aquesta transformació s'ha de donar de manera estratègica i flexible segons la competència que es requereix.
Ara bé, independentment de la metodologia utilitzada, primer ens hauríem de demanar si
totes les competències que els alumnes han d'assolir estan cobertes i si aquesta té a veure
amb la mancança de competències bàsiques en els alumnes. La recerca de la resposta ens
condueix, com el mateix Zabala ens ensenya, a les metodologies globalitzadores de
l'aprenentatge. Així, ens trobem en diferents metodologies que ens permeten no només
treballar les competències pertinents de cada àrea, sinó també aquelles competències que,
amb la metodologia tradicional, queden sense cobrir, com és per exemple la competència
d'aprendre a aprendre o aprendre a emprendre.
Així i a través de les reflexions que Zabala ens presenta, podríem dir que el que hem après
és que no només són importants les competències a aprendre, sinó també la manera que
els alumnes assimilen aquestes. Això significa que no basta incloure les competències dins
una àrea determinada, sinó que l'important és desenvolupar activitats transversals que
inclouen competències de diferents àrees. Doncs és en aquesta flexibilitat metodològica on
se'ns permet incloure competències bàsiques que no són específiques de cap àrea però
totalment necessàries per a un aprenentatge significatiu.
Per això, metodologies com per exemple l'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), ens
permeten treballar diferents competències al mateix temps, incloent-ne d'altres que molts
cops es deixen fora, al mateix temps que s'eviten seqüències preestablertes o activitats
lineals.
Aquestes metodologies com és l'ABP, que afavoreixen el treball cooperatiu per sobre la competitivitat, no només permet als alumnes desenvolupar més competències, sinó que a
més, permeten a aquests fer-ho de manera autònoma i autoregulada. D'aquesta manera,
les activitats no són lineals, admeten variacions i no estan totalment determinades des d'un
principi, ja que es poden adaptar, són flexibles i flueixen. Així, la motivació dels alumnes
augmenta considerablement, doncs tots es senten útils i aprenen no només del professor,
sinó també dels seus companys i del seu entorn, fent així que es motivin per millorar i
aprendre. Amb tot, no és només un aprenentatge per part dels alumnes, sinó que, en
aquest procés, també es veuen afavorits els professors, les famílies i, en general, totes les
institucions que es vulguin involucrar, o sigui, la comunitat educativa en la seva totalitat.
TÍTOL (GRAN PREGUNTA): Qui som? El gènere defineix la nostra identitat?
CRITERIS D’AVALUACIÓ (MÍNIM 2 DE DOS ÀREES DIFERENTS)
CRITERIS D’AVALUACIÓ (MÍNIM 2 DE DOS ÀREES DIFERENTS)
CURRÍCULUM CAIB
|
PRIMER CICLE ESO
|
||
ÀREA
|
BLOC
|
CRITERI
|
|
1
|
Filosofia
|
Bloc 2.
Identitat
personal
|
Comprendre la profunditat de la pregunta “Qui som?”, conèixer
algunes respostes donades des de la psicologia i la filosofia, reflexionar
i valorar la importància de conèixer-se un mateix i expressar-ho per
escrit.
|
2
|
Llengua
castellana i
literatura
|
Bloc 3.
Coneixement
de la llengua
|
Aplicar els coneixements sobre la llengua i les normes d’ús que la
regeixen per resoldre problemes de comprensió de textos orals i escrits
i per a la composició i revisió progressivament autònoma dels textos
propis i aliens, mitjançant la utilització de la terminologia gramatical
necessària per a l’explicació dels diversos usos de la llengua.
|
3
|
Educació
plàstica, visual
i audiovisual
|
Bloc 2.
Comunicació
audiovisual
|
Distingir i crear diferents tipus d’imatges segons la relació significant-
significat: símbols i icones. Analitzar i fer fotografies i comprendre’n i
aplicar-ne els fonaments.
|
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS APB+SRL
ACTIVITAT
|
DESCRIPCIÓ
|
||
ACTIVITAT
ABP
|
ACTIVITAT
SRL
|
DESENVOLUPAMENT, RECURSOS, AGRUPAMENTS...
|
|
1
|
Plantejar un
problema a
l’aula
|
El docent porta disfresses habituals o categoritzadores de gènere dins
un sac i dos alumnes que s'han d'oferir voluntàriament han de
disfressar-se amb aquestes peces de roba. Un cop disfressats
plantejar la qüestió del criteri seguit en el resultat final.
|
|
2
|
Contextualitza
ció
|
Es mostra un vídeo breu a classe que reflecteix la repercussió que té
la classificació de gènere a la nostra identitat individual:
- https://www.youtube.com/watch?v=VeySto94Emo |
|
3
|
Activitat 1
(carpeta
d’ aprenentat-
ge)
|
Individualment, extreure els trets significatius que defineixen cada
gènere segons EL contemplat al vídeo.
|
|
4
|
Divisió de
grups de
recerca
|
Divisió del grup de recerca per part del docent tenint en compte la
diversitat de l’aula i les competències individuals de l’alumnat.
|
5
|
Recerca
guiada
(carpeta
d’ aprenentat-
ge)
|
Proporcionem pàgines web:
- http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/ SpacesStore/0051/628fc112-a949-44d6-8f2e-76e7b3444d24/ ccaro.pdf (“Identitat i gènere a l’adolescència”) - http://benamics.com/wp-content/uploads/2016/05/ Campana_sensibilizacion_lgtbi-Identitat-de-Gènere.pdf |
|
6
|
Posada en
comú
|
Posada en comú de la informació trobada en els grups formats
prèviament. Aprendre de les anotacions dels companys.
|
|
7
|
Identitat,
fotografia i
llengua
(carpeta
d’ aprenentat-
ge)
|
Activitat que requereix ordinadors. Es formen els mateixos grups que
s’havien format prèviament. Cerca de quatre fotografies (Creative
Commons - Flickr) que reflecteixin un tret característic de gènere en
relació a la cosa apresa, acompanyats d’una oració explicativa.
|
|
8
|
Activitat
individual.
Foto-llibre
(carpeta
d’ aprenentat-
ge - annex)
|
En relació a l’activitat anterior en grup i en relació als diferents
períodes de desenvolupament de la identitat (infantesa, adolescència
i edat adulta), els alumnes han de desenvolupar un foto-llibre, que
mostri la seva pròpia expressió de la seva identitat de forma visual i
verbal. Això és, una seqüència ordenada temporalment de fotografies
—que poden ser pròpies o de la xarxa—, acompanyades d’una oració
que combini una descripció de la fotografia amb les pròpies
emocions vers la identitat i la qüestió de gènere.
|
9
|
Coavaluació
(carpeta
d’ aprenentat-
ge)
|
S’entrega una rúbrica d’avaluació del foto-llibre a tots els membres
de la classe. Els grups que estaven formats per les activitats anteriors,
es divideixen per parelles i es corregeixen mitjançant la rúbrica el
foto-llibre de l'altra membre de la parella. Segons la rúbrica, incloure
els errors que el company ha de rectificar a la seva carpeta
d’aprenentatge.
|
|
10
|
Activitat 2
(carpeta
d’ aprenentat-
ge)
|
Tornar a veure el vídeo que havíem emprat a l’hora de
contextualitzar el tema i tornar a fer l’Activitat 1, per tal de veure si
hi ha noves aportacions o modificacions i, per tant, si els resultats
varien.
|
|
11
|
Carpeta
d’ aprenentat-
ge
|
La carpeta d’aprenentatge serà l’eina que inclogui totes les activitats
desenvolupades, més el foto-llibre. Serà l’evidència de
l’aprenentatge de l’alumne vers la pregunta inicial, és a dir, qui som i
quina repercussió té el gènere a la definició de la nostra identitat.
|
|
12
|
Avaluació
final:
heteroavalua-
ció (professor)
|
Rúbrica on s’avalua el procés —recollit a la carpeta d’aprenentatge
—, l’actitud —participació i comportament— i, per acabar, el
producte final —foto-llibre—. També es tindrà en compte la
coavaluació.
|
GRÀFIC WORD PER REPRESENTAR VISUALMENT LA VOSTRA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS:
De nou m'ha agradat molt que hageu donat un cert enfocament critic al tema que hem tractat aquesta setmana: el treball per competencies. Com be dieu, no n'hia a prou a treballar per competencies, sobretot si aquestes competencies es treballen a partir d'una sequencia d'activitats extremadament dirigia i rigida. S'han d'emprear estrategies adequades a cada situacio/objectiu i han de ser flexibles per aixi poder oferir un proces d'aprenentatge realment participatiu i construit conjuntament amb els alumnes.
ResponderEliminarEl suport visual que heu utilitzat tambe ha estat un bon suport per millor ilustrar les vostres idees i opinions.
Felicitats!
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarHola!
ResponderEliminarEstic molt d'acord amb la vostra visió sobre el que significa treballar per projectes a les aules, sobretot en el sentit de la democratització del coneixement. El professor ja no és l'única font d'informació, sinó que tots podem aprendre de tots. També, heu destacat molt bé els avantatges de treballar d'una manera funcional, que allò que es treballa a classe tingui rellevància pels adolescents i el seu context.
Per últim, només volia comentar aquesta idea que amb l'ABP també es beneficien les famílies. Estic d'acord, però per arribar a aquest punt primer s'ha d'informar a les famílies de què és treballar per projectes, si no no hi haurà cap benefici.
Felicitats per la vostra feina!
Dani