Recerca de Blogs

lunes, 13 de noviembre de 2017

Aprenen els alumnes les competències necessàries?



Si bé avui disposem de diferents metodologies per a l'ensenyament de competències que, en aparença, semblen alternatives a la metodologia tradicional -expositiva-, en el fons, no deixen de ser tancades, estrictament seqüenciades i tant rígides com la metodologia més tradicional. Així, entenem que canviar la metodologia de manera arbitrària per superar la metodologia tradicional no ens condueix a la resposta educativa necessària per a l'assimilació de les diferents competències, sinó que aquesta transformació s'ha de donar de manera estratègica i flexible segons la competència que es requereix.

Ara bé, independentment de la metodologia utilitzada, primer ens hauríem de demanar si totes les competències que els alumnes han d'assolir estan cobertes i si aquesta té a veure amb la mancança de competències bàsiques en els alumnes. La recerca de la resposta ens condueix, com el mateix Zabala ens ensenya, a les metodologies globalitzadores de l'aprenentatge. Així, ens trobem en diferents metodologies que ens permeten no només treballar les competències pertinents de cada àrea, sinó també aquelles competències que, amb la metodologia tradicional, queden sense cobrir, com és per exemple la competència d'aprendre a aprendre o aprendre a emprendre.

Així i a través de les reflexions que Zabala ens presenta, podríem dir que el que hem après és que no només són importants les competències a aprendre, sinó també la manera que els alumnes assimilen aquestes. Això significa que no basta incloure les competències dins una àrea determinada, sinó que l'important és desenvolupar activitats transversals que inclouen competències de diferents àrees. Doncs és en aquesta flexibilitat metodològica on se'ns permet incloure competències bàsiques que no són específiques de cap àrea però totalment necessàries per a un aprenentatge significatiu.

Per això, metodologies com per exemple l'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), ens permeten treballar diferents competències al mateix temps, incloent-ne d'altres que molts cops es deixen fora, al mateix temps que s'eviten seqüències preestablertes o activitats lineals.

Aquestes metodologies com és l'ABP, que afavoreixen el treball cooperatiu per sobre la competitivitat, no només permet als alumnes desenvolupar més competències, sinó que a més, permeten a aquests fer-ho de manera autònoma i autoregulada. D'aquesta manera, les activitats no són lineals, admeten variacions i no estan totalment determinades des d'un principi, ja que es poden adaptar, són flexibles i flueixen. Així, la motivació dels alumnes augmenta considerablement, doncs tots es senten útils i aprenen no només del professor, sinó també dels seus companys i del seu entorn, fent així que es motivin per millorar i aprendre. Amb tot, no és només un aprenentatge per part dels alumnes, sinó que, en aquest procés, també es veuen afavorits els professors, les famílies i, en general, totes les institucions que es vulguin involucrar, o sigui, la comunitat educativa en la seva totalitat.





TÍTOL (GRAN PREGUNTA): Qui som? El gènere defineix la nostra identitat? 
CRITERIS D’AVALUACIÓ (MÍNIM 2 DE DOS ÀREES DIFERENTS)
CURRÍCULUM CAIB
PRIMER CICLE ESO
ÀREA
BLOC
CRITERI
1
Filosofia
Bloc 2. Identitat personal
Comprendre la profunditat de la pregunta “Qui som?”, conèixer algunes respostes donades des de la psicologia i la filosofia, reflexionar i valorar la importància de conèixer-se un mateix i expressar-ho per escrit.
2
Llengua castellana i literatura
Bloc 3. Coneixement de la llengua
Aplicar els coneixements sobre la llengua i les normes d’ús que la regeixen per resoldre problemes de comprensió de textos orals i escrits i per a la composició i revisió progressivament autònoma dels textos propis i aliens, mitjançant la utilització de la terminologia gramatical necessària per a l’explicació dels diversos usos de la llengua.
3
Educació plàstica, visual i audiovisual
Bloc 2. Comunicació audiovisual
Distingir i crear diferents tipus d’imatges segons la relació significant- significat: símbols i icones. Analitzar i fer fotografies i comprendre’n i aplicar-ne els fonaments.

SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS APB+SRL
ACTIVITAT
DESCRIPCIÓ
ACTIVITAT ABP
ACTIVITAT SRL
DESENVOLUPAMENT, RECURSOS, AGRUPAMENTS...
1
Plantejar un problema a l’aula
El docent porta disfresses habituals o categoritzadores de gènere dins un sac i dos alumnes que s'han d'oferir voluntàriament han de disfressar-se amb aquestes peces de roba. Un cop disfressats plantejar la qüestió del criteri seguit en el resultat final.
2
Contextualitza ció
Es mostra un vídeo breu a classe que reflecteix la repercussió que té la classificació de gènere a la nostra identitat individual:
-
https://www.youtube.com/watch?v=VeySto94Emo
page2image12072
3
Activitat 1 (carpeta d’ aprenentat- ge)
Individualment, extreure els trets significatius que defineixen cada gènere segons EL contemplat al vídeo.
4
Divisió de grups de recerca
Divisió del grup de recerca per part del docent tenint en compte la diversitat de l’aula i les competències individuals de l’alumnat.
5
Recerca guiada (carpeta d’ aprenentat- ge)
Proporcionem pàgines web:
-
http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/
SpacesStore/0051/628fc112-a949-44d6-8f2e-76e7b3444d24/
ccaro.pdf (“Identitat i gènere a l’adolescència”)
-
http://benamics.com/wp-content/uploads/2016/05/
Campana_sensibilizacion_lgtbi-Identitat-de-Gènere.pdf
page3image5856 page3image6016 page3image6176 page3image6336 page3image6496
6
Posada en comú
Posada en comú de la informació trobada en els grups formats prèviament. Aprendre de les anotacions dels companys.
7
Identitat, fotografia i llengua (carpeta d’ aprenentat- ge)
Activitat que requereix ordinadors. Es formen els mateixos grups que s’havien format prèviament. Cerca de quatre fotografies (Creative Commons - Flickr) que reflecteixin un tret característic de gènere en relació a la cosa apresa, acompanyats d’una oració explicativa.
8
Activitat individual. Foto-llibre (carpeta d’ aprenentat- ge - annex)
En relació a l’activitat anterior en grup i en relació als diferents períodes de desenvolupament de la identitat (infantesa, adolescència i edat adulta), els alumnes han de desenvolupar un foto-llibre, que mostri la seva pròpia expressió de la seva identitat de forma visual i verbal. Això és, una seqüència ordenada temporalment de fotografies —que poden ser pròpies o de la xarxa—, acompanyades d’una oració que combini una descripció de la fotografia amb les pròpies emocions vers la identitat i la qüestió de gènere.

9
Coavaluació (carpeta d’ aprenentat- ge)
S’entrega una rúbrica d’avaluació del foto-llibre a tots els membres de la classe. Els grups que estaven formats per les activitats anteriors, es divideixen per parelles i es corregeixen mitjançant la rúbrica el foto-llibre de l'altra membre de la parella. Segons la rúbrica, incloure els errors que el company ha de rectificar a la seva carpeta d’aprenentatge.
10
Activitat 2 (carpeta d’ aprenentat- ge)
Tornar a veure el vídeo que havíem emprat a l’hora de contextualitzar el tema i tornar a fer l’Activitat 1, per tal de veure si hi ha noves aportacions o modificacions i, per tant, si els resultats varien.
11
Carpeta d’ aprenentat- ge
La carpeta d’aprenentatge serà l’eina que inclogui totes les activitats desenvolupades, més el foto-llibre. Serà l’evidència de l’aprenentatge de l’alumne vers la pregunta inicial, és a dir, qui som i quina repercussió té el gènere a la definició de la nostra identitat.
12
Avaluació final: heteroavalua- ció (professor)
Rúbrica on s’avalua el procés —recollit a la carpeta d’aprenentatge —, l’actitud —participació i comportament— i, per acabar, el producte final —foto-llibre—. També es tindrà en compte la coavaluació.

GRÀFIC WORD PER REPRESENTAR VISUALMENT LA VOSTRA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS:




page1image23832 page1image23992 page1image24152

3 comentarios:

  1. De nou m'ha agradat molt que hageu donat un cert enfocament critic al tema que hem tractat aquesta setmana: el treball per competencies. Com be dieu, no n'hia a prou a treballar per competencies, sobretot si aquestes competencies es treballen a partir d'una sequencia d'activitats extremadament dirigia i rigida. S'han d'emprear estrategies adequades a cada situacio/objectiu i han de ser flexibles per aixi poder oferir un proces d'aprenentatge realment participatiu i construit conjuntament amb els alumnes.
    El suport visual que heu utilitzat tambe ha estat un bon suport per millor ilustrar les vostres idees i opinions.
    Felicitats!

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. Hola!
    Estic molt d'acord amb la vostra visió sobre el que significa treballar per projectes a les aules, sobretot en el sentit de la democratització del coneixement. El professor ja no és l'única font d'informació, sinó que tots podem aprendre de tots. També, heu destacat molt bé els avantatges de treballar d'una manera funcional, que allò que es treballa a classe tingui rellevància pels adolescents i el seu context.
    Per últim, només volia comentar aquesta idea que amb l'ABP també es beneficien les famílies. Estic d'acord, però per arribar a aquest punt primer s'ha d'informar a les famílies de què és treballar per projectes, si no no hi haurà cap benefici.
    Felicitats per la vostra feina!

    Dani

    ResponderEliminar